Dag 06 - Vrijdag

27 januari 2023 - Mekka, Saoedi-Arabië

Lieve Volgers,

Vandaag is het vrijdag. Dat is een bij ons moslims een heilige dag. Op deze dag is daarmee ook het vrijdag gebed. Dan wordt er een preek gegeven, gecombineerd met het gebed. Speciaal om dat hier bij te wonen. Het is echt echt mega druk. Ik heb geen klikker mee om mensen te tellen, maar ik denk dat het aantal makkelijk een getal is met 6 nullen.

Het was een rustige dag. Vroeg opgestaan, ontbeten en terug gaan slapen. Gisteren heeft ons gesloopt.

Terugblik gisteren

Zo 24 uur na onze Umrah, begint het allemaal een beetje te dalen. Sommige hebben zelfs last van hun kuiten. Overal pijntjes, maar ook het gevoel begint meer en meer te spelen. We stellen ons zelf vooral veel vragen.

Hoe bijzonder was gisteren? Hoe hebben we het ervaren? Wat is bijgebleven? Ik heb het een paar groepsleden gevraagd en die zeggen het volgende over gisteren:

1. Het mooiste is dat het men zoveelste Umrah was, maar deze de mooiste was. Met men familie en ik had de eer om men jongeren neven te begeleiden. Het vertrouwen dat ze me gave deed me nog meer genieten.

Meeste bijgebleven is de blik en het gevoel dat ik bij iedereen zag omdat het meeste hun 1ste keer was. Ze glunderden en na de 1ste ronde tawaf zagen ze dat het goed ging en ik hen duidelijk de richtlijnen gaf en ze rustig hun Umrah konden verder doen.

2. Het mooiste is het gevoel dat je heel dicht bij Allah (swt) bent. Een traantje hoort erbij. Het meest bijgebleven is de samenhorigheid en liefde in de groep. Onvoorstelbaar.

3. Het mooiste van vandaag is dat ik dit mooie moment kon delen met 21 mensen die me dierbaar zijn. Het meest bijgebleven blijft toch wel het eerste keer de Kaaba van zo dicht bij zien. Je zag het wel altijd op foto’s of tv maar als je 2 meter ervan bent verwijderd is het toch wel anders.

4. Ik vond het echt geweldig en iets waar ik echt lang naar heb uitgekeken. En het stappen heeft me veel besef gegeven hoe het voelde. Dit is onbeschrijfelijk. Dat ik dit mag meemaken met zo een grote groep voelt extra speciaal.

5. Persoonlijk vlak was het voor mij emotioneel zwaar. Heb bijna heel de tawaaf zitten huilen, omdat ik gezegend ben dat ik dit meemaak met mijn vader en opa aan mijn zijdes. Net als profeet Ibrahim met zijn zoon Ismail. De Kaaba 2 meter van je. Elk persoon met zelfde intentie. Prachtig.

6. Ik vond het mooi om te dat waar ik altijd alleen maar over heb gehoord of van tv kent, omdat live te zien en het zelf te ervaren. Ik vond het mooi om te doen samen met familieleden en ook nog eens met mijn vader. En voor allebei de eerste keer.

Er is mij bijgebleven dat ik het had onderschat. Het is toch zwaarder dan vooraf gedacht. Het is gelukt hoor, maar door teveel indrukken, het doen van smeekbedes, de warmte en op elkaar letten, merk ik dat het toch zwaar is.

Maar wel een aanrader voor iedereen.

7. Dit was voor mij een zeer verhelderende ervaring. Ik stond naar mijn gevoel heel dicht bij Allah (swt) en zodoende kon ik mijn tranen de vrije loop laten. En dat ik dit mocht meemaken met mijn broeder en vader en de andere familieleden maakt het allemaal nog specialer natuurlijk. Ik ben heel blij dat ik dit alhamdoulilah heb mogen meemaken, en om mijn oom te citeren: ‘ Als je hier niet huilt, ga je nergens anders huilen’.

Kortom, geweldige ervaring , en we zitten hier nog een tijdje, ben de levensstandaard van gemiddeld 4 uur per slaap ondertussen gewend geraakt. Eat , pray , sleep and repeat.

Tot snel!

Van reisblog naar fotoboek