Laatste blog

5 februari 2023 - Antwerpen, België

Lieve Volgers,

Daar is hij dan. De laatste blog. Maar echt de laatste. Zoals beloofd hieronder wat tips en handige informatie bij elkaar verzameld. Mocht je een vraag hebben, laat een bericht hieronder achter en we reageren erop.

Dan rest ons jullie veel geluk en plezier te wensen. Nogmaals zorg goed voor elkaar, wees lief voor elkaar, kijk om naar elkaar en je zal zien dat de wereld prachtig is.

Tot snel!

Kosten wanneer je het zelf organiseert

Wanneer je op eigen houtje gaat zoals wij, dan is het goed om een beeld te hebben wat het ongeveer kost. Zodat je een beetje kan vergelijken met een reisorganisatie. Het is natuurlijk nooit helemaal te vergelijken. Want alleen, ben je wat vrijer. Keuze van hotel ben je vrij in, de lengte van het bezoeken van plekken, ben je vrijer in. Aan de andere kant, moet je wel veel zelf uitzoeken dan.

Het is de moeite waard om het zelf te doen, vind ik. Alles is te vinden en het is best goed geregeld.

Hier een indicatie, waarbij wij wel 9 maanden van te voren alles hadden geboekt. Dan is alles ook wat goedkoper, als je ruim van te voren boekt. We zijn ook niet in het hoogseizoen of vakantie periodes gegaan.

Vliegticket          € 560,- (heen terug, Brussel/Cairo/Medina, terugkomen vanuit Jeddah)

Visum                 € 147,-

Hotel                   € 950,- (pp, 12 nachten, ontbijt, 5 sterrenhotel. Medina Movenpick, Mekka Hilton)

Trein                   € 45,-    (Medina naar Mekka)

Totaal                 € 1.702,- (per persoon)

Zonder vervoerskosten naar verschillende locaties, eten en drinken, souvenirs en wat nog meer.

Visa

Mocht je niet met een reisorganisatie gaan, maar op eigen houtje, dan moet je een visum aanvragen. Dat kan via de website: https://visa.mofa.gov.sa/Home/Index

Je kan kiezen tussen toeristenvisum of Umrah visum. Kies Umrah, dat is een kleine 40 euro goedkoper en kost je uiteindelijk 147 euro ongeveer. Je hebt hem binnen 24 uur in je mailbox.

Houd je paspoort bij de hand en je moet ook een foto van je zelf hebben. Die moet je namelijk uploaden en komt op je visum. Hoeft geen pasfoto te zijn, mag een selfie zijn, met je telefoon. De rest wijst voor zich.

ZamZam water

Iedereen die naar Mekka gaat, wil graag Zamzam water meenemen voor familie. Wij hadden wat water mee in onze ruimbagage. Dit mocht.

Op het vliegveld van Jeddah kan je ook water kopen. Max 1 fles van 5 liter. Op vertoon van je paspoort en je boarding pass. Kan je naar het loket dat er voor bestemd is en voor 9 riyal (3 euro) en kan je per paspoort 1 fles kopen. Die moet je weer naar binnen brengen, in laten checken en afgeven aan een ander loket, zodat het met de bagage mee gaat.

Voor wat meer informatie zie:

Trein

Om te reizen van Medina naar Mekka of omgekeerd. Of misschien zelfs naar Jeddah, kan je de trein pakken. De hogesnelheidstrein, die 300 km/u rijdt. Lekker luxe en koffie aan boord.

Je kan een ticket online kopen, plek reserveren en betalen. Je krijgt je ticket digitaal en met een QR code kan je door de poortjes op het station. Natuurlijk kan je ook reizen met de bus of taxi. Maar ik raad de trein aan.

Wat meer informatie zie: https://muslimtravelgirl.com/train-from-makkah-to-medinah/

Om je ticket te boeken zie: https://sar.hhr.sa/

Rolstoelen

Zoals je kon lezen in een van onze blogs, kan je rolstoelen doneren aan de moskee, zodat mensen er gebruik van kunnen maken. Gaan naar de apotheker bij de ingang van The Clock tower en je wordt netjes geholpen en uitgelegd aan je, hoe het werkt. Een rolstoel doneren kost ongeveer 85 tot 90 euro. Afhankelijk van de wisselkoers.

Meenemen

Voor iedereen is het verschillend wat hij/zij meeneemt op reis. Hier een tweetal website met wat tips.

Ik zelf had teveel kleren mee. Dus neem niet teveel mee. Je draagt uit eindelijk toch alleen maar kleding om het gebed mee te doen en daar loop je de hele dag in. Een simpele witte le3baya kost 5 euro, dus die heb je ook zo gekocht.

Een stekkerdoos was wel handig voor op de kamer, om meerdere apparaten tegelijk op te laden en een wereldstekker.

Rida

De Rida, is het witte gewaad dat je als man dient te dragen tijdens je Umrah. Je kan het hier kopen of in Medina, als je eerst naar Medina gaat. Het voordeel is dat je geen gewicht mee hoeft te sleuren. Het voordeel als je hem thuis koopt, is dat je paar kan oefenen met hoe je hem draagt. Sommige laten hem achter in het hotel in Mekka of geven hem vrijwillig weg aan iemand, andere nemen hem mee terug naar huis.

Hier kost het ongeveer tussen de 20 en 25 euro. Een bijbehorende riem is wel handig en aan te raden. Geef wat zekerheid en stevigheid. Riem kost ongeveer 10 tot 12 euro.

App Nusuk

Download de app, Nusuk op je telefoon.

Maak een account aan. Je hebt hier wel je visum nummer voor nodig en je persoonsgegevens. Met deze app kan je tijdsblokken reserveren voor een aantal plekken. Zoals het bezoeken van het graf van de profeet in Medina, of het verrichten van je Umrah in de moskee in Mekka.

De enige keer wordt wel gevraagd om een registratie en de andere keer niet. Het is 5 minuten werk, dus zorg er voor je dat je altijd bent geregistreerd voor het tijdsblok dat je er bent, dan weet je zeker dat er niks mis gaat.

Het is denk ik, de bedoeling om op termijn alleen maar met de app te werken. Dus nu zien ze het nog wat door de vingers. Maar af en toe dus ook niet.

Meer informatie zie: https://www.thenationalnews.com/gulf-news/2022/11/18/what-is-nusuk-the-new-e-platform-for-pilgrims/

Of https://www.nusuk.sa/

Moskee Aisha

Mocht je voor een tweede (of meer) keren een Umrah willen doen, nu je er toch bent. Dan kan je starten van Moskee Aisha. 10 km van Mekka vandaag. Te bereiken met de taxi. Hier wat meer informatie:

1. Mohamed:
    25 februari 2023
    Salaam alykoum is de bovengenoemde prijs voor 2 personen!
  2. Abdelhak Belkasmi:
    26 februari 2023
    Hoi Mohamed, bovenstaande prijs is wat het ons ongeveer per persoon heeft gekost.
    We hadden kamers voor 4 personen, dus die kosten heb ik gedeeld. Alle andere kosten zijn per persoon ook. Treinz visum en vlucht heeft een ieder zelf geregeld en betaald.
  3. Nour Eddine:
    27 februari 2023
    Salamoe3alaikoum broeder,
    Wil je hierbij bedanken voor het delen van alle informatie. Insa Allah wil ik en mijn echtgenote ook naar Umrah. Het is natuurlijk allemaal spannend voor de eerste keer, maar gair insa Allah.
    Jazak Allah oegairen broeder.
    Wa3likoum Salam.
  4. Abdelhak Belkasmi:
    27 februari 2023
    Salaam Nour Eddine, graag gedaan. Mocht je nog meer willen weten of even bijpraten over de reis, dan kan je mij altijd benaderen: [email protected]

Alvast veel plezier met voorbereiden.

Groet Abdelhak