Dag 04

25 januari 2023 - Medina, Saoedi-Arabië

Laatste dag Medina

Vandaag is de laatste dag in Medina. Wat doe je dan op zo een laatste dag als deze? Jullie geloven het niet, maar 22 man, volop aan het shoppen! Er worden wat mensen blij gemaakt denk ik. Nou ja dat hoop ik, want mannen en shoppen (vooroordeel, maar toch), dat gaat vluchtig en hup hup, prima!

Het was me weer een beleving. Afdingen, wachten op elkaar, terug gaan om toch nog iets meer te halen. In ieder geval, voeten pijn en hoofdpijn. Want tussendoor moesten we ook nog koffie drinken hahahaha

De overledenen

Bij elk gebed dat hier wordt verricht, wordt na het verplichte gebed, het doden-gebed verricht. Dat is best confronterend. Vooral omdat wij dat niet gewend zijn. Niet elke dag en zeker niet vijf keer dag. Vandaag werd tijdens het avond-gebed geen gebed verricht voor de doden. We bleven erop wachten, maar het kwam niet. Opeens misten we het. Bijzonder.

Dat gekoppeld aan ons bezoek deze ochtend aan de begraafplaats vlak naast de moskee, maakte het geheel compleet. Op deze begraafplaats zijn alle graven gelijk en je weet niet wie, waar begraven is. Het mooie daaraan is, dat het zegt, dat iedereen daarmee gelijk is. Aan de andere kant is het voor nabestaanden niet te achterhalen waar familieleden exact liggen.

DSC_0840 DSC_0839

Morgen

Morgen is de dag dat we naar de stad Mekka afreizen. Vandaag hebben een meetingroom gehuurd in het hotel om even met elkaar rustig de dag van morgen door te nemen. Dat was fijn en we zijn er klaar voor.

Morgen verrichten we de daadwerkelijke Umrah (kleine bedevaart). Als alles volgens plan verloopt, dan checken we om 05.30u uit het hotel. De start van de Umrah is dan ingezet en we hebben dan onze Rida (witte gewaad) aan. Om 6u verrichten we het ochtend gebed in de moskee. We ontbijten er na snel en om 7u vertrekt onze taxi naar het treinstation.

De trein vertrekt om 08.30u en we komen volgens het schema aan om 11u in Mekka. Nadat we hebben ingecheckt in het hotel in Mekka, gaan we de rituelen volgen die horen bij de Umrah (kleine bedevaart). Korte versie: De zeven ronden rond de Kaaba en de loop tussen 2 heuvels (safa en marwa) met bijbehorende smeekbeden.

We hebben  groepjes verdeeld om elkaar in de gaten te houden en samen te helpen. Maar we blijven zoveel als mogelijk als een groep bij elkaar, tijdens dit belangrijk moment voor iedereen.

Tot morgen

Morgen spannende dag voor iedereen, hopelijk kunnen we jullie na morgen veel mooie dingen vertellen. Tot snel!

Ps: Ja er is vandaag ook weer veel koffie gedronken en gegeten. Maar ook veel gelopen, dus we doen dat voor de energie :-)

IMG-20230125-WA0031IMG-20230125-WA0063DSC_0853