Dag 03 - Uhud

24 januari 2023 - Medina, Saoedi-Arabië

De dag begon weer vroeg. Met het ochtendgebed en het ontbijt aansluitend. Een vrije ochtend kent deze groep precies niet. Er was al een bus geregeld en om stipt 08:30uur en geen seconde later zou hij vertrekken.

Ik hoor je al denken, zo gestructureerd daar? Nee dus. We hadden iemand uit de groep gevraagd om deze taak op zich te nemen. Dus het regelen van een busje voor een bezoek langs een aantal locaties. Daar hoort dan bij: tijd is tijd. Er is ook geen enkele discussie mogelijk. Maar geen enkele. Maar gelukkig hebben we een groep die elkaar graag uitdaagt en kijkt wie het meeste geduld heeft hahahaha.

Zie je het al voor je?

Waar was je? Waar is ......? Hoe, hij weet niet waar de bus staat geparkeerd? Leuke taferelen.

Het busjes gaat langs berg Uhud en een tweetal moskeeën. Hieronder een korte beschrijving wat we hebben gezien en waarom het belangrijke bezienswaardigheden zijn, als je in Medina bent.

IMG-20230124-WA0096DSC_0837DSC_0836

Uhud

Uhud is de naam van een berg bij Medina. Verder is Uhud ook de naam van een klein dorpje (dat tegenwoordig deel uitmaakt van Medina) waar de Slag bij Uhud heeft plaatsgevonden. In het dorp Uhud wordt de begraafplaats waar de sahaba van de profeet Mohammed ﷺ liggen begraven die tijdens de slag bij Uhud zijn omgekomen. Ook Hamza ibn Abd al-Muttalib, de oom van de profeet Mohammed ﷺ ligt hier begraven.

De Slag bij Uhud is de tweede grote veldslag tussen moslims en Mekkanen op 23 maart 625 bij de berg Uhud nabij Medina. De Mekkanen worden beschouwd als de winnaar van de slag.

De Mekkanen wilden wraak nemen op Mohammed ﷺ en de moslims na de verloren Slag bij Badr. In plaats van een rechtstreekse aanval op Medina bleven de Mekkanen onder leiding van Aboe Sufyan bij de berg Uhud in de hoop dat de moslims hen wilden treffen.

Uiteindelijk trok een duizendkoppig moslimleger op 23 maart 625 ten aanval tegen een legermacht van 3000 Mekkanen.

Moskee Qiblatain

Een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Medina is Masjid Al-Qiblatain of de Moskee van de Twee Qiblas. De qibla, of de richting waarin moslims kijken tijdens het gebed, werd toen voor altijd veranderd, van Bait Al-Maqdis in Jeruzalem naar de Heilige Kaaba in Mekka. Dit gebeurde op de 15e Shaban, toen de profeet Mohammed ﷺ zijn metgezellen leidde tijdens het Dhuhr-gebed (middaggebed), waarna hij door een koranopenbaring werd bevolen om naar de Kaaba te kijken. Zo werd de Kaaba de Qibla voor alle moslims over de hele wereld.

De moskee is vernoemd naar deze openbaring, als de moskee van de twee qibla's, omdat een deel van het gebed met het gezicht naar Jeruzalem werd verricht en de rest richting Mekka.

Moskee Quba

Deze moskee is de eerste moskee die ooit werd gebouwd. Volgens velen is het bidden van 2 ra'kaat in de Quba-moskee in beloning gelijk aan het maken van een Umrah. We gaan proberen morgen nog eens heen te gaan om daar het middag gebed te verrichten.

DSC_0826

Bazaars

Verder hebben we vandaag veel bazaars bezocht, wat kleine inkopen gedaan. Veel koffie gedronken en veel gebeden. De taxi heeft ons gebracht naar Wok Time. Om toch wat andere smaken binnen te krijgen. Het is goed bevallen!

De avond wordt rustig en morgen wordt ook een rustige dag. Want donderdag staat vroeg onze Umrah gepland. Het moment waar we naar hebben uitgekeken. Dus even wat rusten.

Tot snel maar weer.

IMG-20230124-WA0062

IMG-20230124-WA0063

IMG-20230124-WA0079

Owja handig weetje:

Mijn kamergenoot, van dat fantastisch idee, met die tafel voor gehele kamer...... Die heeft de tafel gevuld! Onze dag kan niet meer stuk :-)

DSC_0828