Dag 02 - Gebeden

24 januari 2023 - Medina, Saoedi-Arabië

Ik heb jullie nog wat tegoed. Namelijk wat we gisteren allemaal hebben gedaan. In het kort hebben we een museum bezocht, we hebben gebeden in de moskee in Medina en in de avond/nacht hebben we een extra gebed verricht en het graf van de profeet bezocht. Hier onder wat uitleg daarover en onze ervaringen.

Wat maakt trouwens Medina zo bijzonder? Het is de tweede heilige stad van de islam. De heiligste stad is Mekka, waar de Ka'aba zich bevindt. Jeruzalem is de derde heilige stad van de islam, gevolgd door Damascus.

IMG-20230123-WA0093

Museum

We zijn in de middag geweest naar The International Exhibition and Museum of the Biography of the Prophet and Islamic Civilization. Een hele mond vol. Een museum waar je de geschiedenis en biografie van onze profeet tot je kan nemen. Het was mooi om te zien. Een nieuw museum met allerlei high-tech snufjes van de laatste tijd om op een mooi manier te laten zien wat er zich in het verleden heeft afgespeeld. De tour was in het Arabische en in het Engels. Wij hebben de groep in 2 verdeeld en beide tours gevolgd. Mocht je hier ooit zijn, is het zeker de moeite om even langs te gaan. Het is namelijk leuk om te zien en de tour duurt niet al te lang. De uitleg was ook duidelijk.

Het mindere was dat het een tour was. Je kon niet zelf even informatie tot je nemen of kiezen wat je bekijkt. Daarnaast waren het allemaal Ledschermen, met touchscreen die begeleider bediende, om te laten zien, hoeveel werk het allemaal heeft gekost om dit te maken. Door de akoestiek is soms niet altijd alles goed verstaanbaar.

Maar zoals gezegd, geen gekke activiteit om te doen.

Moskee

De moskee waar iedereen naar toe gaat in Medina, is de Moskee van de Profeet (of de Masjid an-Nabawi). De moskee is na Al-Masjid al-Haram in Mekka de grootste moskee ter wereld. Het herbergt het graf van de Profeet ﷺ. Een van de meest opvallende kenmerken van het gebouw is de Groene Koepel waaronder het graf van Mohammed ﷺ zich bevindt.

In het verleden diende de moskee ook als gemeentehuis, rechtszaal en religieuze school.

Het hart van de moskee herbergt een kleine ruimte genaamd ar-Rawdah an-Nabawiyah, die zich uitstrekt van het graf van Mohammed ﷺ tot aan zijn preekstoel. Pelgrims proberen de ar-Rawdah te bezoeken en hier te bidden, want er is een overlevering die zegt dat smeekbeden en gebeden hier nooit worden geweigerd.

De profeet ﷺ zei: “Wat zich tussen mijn huis (waar nu zijn graf is) en mijn minbar bevindt, is een tuin van de tuinen van het paradijs.”

Gisteren hebben wij 2 uur in de rij gestaan om de ar-Rawdah te komen. Met een app, qr code, nummer van onze visums in de hand, is het gelukt. Maar het ging niet makkelijk. Het is er druk, iedereen wil er bidden en de registratie wordt streng gecontroleerd. Nou ja streng, strenger dan vroeger en zonder de app kom je niet binnen. Dus het is te doen met wat voorbereiding en geduld.

IMG-20230123-WA0111

Graf Profeet

Na het gebed in ar-Rawdah passeerden we het graf waar de Profeet ﷺ is begraven. Langs de Moskee van de Profeet is Jannatul Baqi gelegen, de bekendste islamitische begraafplaats. Op deze begraafplaats liggen veel familieleden en metgezellen van Mohammed ﷺ, die bezoeken we morgen.

Dit was een beetje in grote lijnen onze dag van gisteren. Vandaag staat er nog een tour door de stad op het programma.

Daarover meer de volgende keer.

Tot snel.

1. Najat Belkasmi:
    24 januari 2023
    Mooi en prachtig om dit allemaal te lezen.
    En ook heel leuk omdat jullie met zo'n grote groep zijn.
    Groeten aan iedereen.
  2. Youssef:
    28 januari 2023
    Tijgers geweldig goed ,bezig volgende keer ben ik van de partij insalah .👍🏼👍🏼👍🏼