Dag 09 - Jabal (berg) Thawr

30 januari 2023 - Mekka, Saoedi-Arabië

Het einde nadert. De vermoeid slaat toe en de groep bij elkaar houden lukt goed, maar vraagt wel extra inspanningen. Van zowel de mensen die het voortouw nemen, als de groepsleden zelf ook. We hebben vooraf een grove planning gemaakt. Af en toe vraagt de situatie om de planning te wijzigen. Dat wordt steeds lastiger. Iedereen is moe en vindt het zoals het nu is, wel prima.

Dat vraagt geduld van iedereen. Dag 09 zijn we en het gaat echt goed. Iedereen lacht, ondanks de vermoeidheid, doet iedereen mee.

Berg Thawr

Vandaag ging een deel van de groep weer een berg op. Dit keer Jabal (berg) Thawr. Waarom?

De berg is opmerkelijk vanwege het huisvesten van een grot die bekend staat als Ghār Thawr (Arabisch: غَار ثَوْر ), waarin de islamitische profeet Mohammed ﷺ zijn toevlucht zocht voor de Quraysh tijdens de migratie naar Medina. We vonden het leuk om de grot te bekijken en samen als groep weer iets te beleven. Het verbroert, klimmen naar een hoogte van 1405 meter. Man man wat een tocht. Zwaarder dan gisteren, meer liters water onderweg en nog meer lachen.

Er zitten er een paar bij, die je echt er doorheen slepen met hun humor. Hilarisch.

IMG-20230130-WA0203IMG-20230130-WA0200IMG-20230130-WA0090IMG-20230130-WA0144IMG-20230130-WA0083IMG-20230130-WA0033IMG-20230130-WA0039IMG-20230130-WA0057

Morgen

Morgen staat de dag in het teken van de kleine bedevaart weer. De gehele groep gaat nog eens de kleine bedevaart opnieuw verrichten. Dus inclusief het witte gewaad, de stad uit gaan en terugkomen, de zeven ronden rond de Kaaba en de loop tussen 2 bergen (Safaa en Marwa). Daarover morgen meer.

Tot snel weer!

1. Fatiha kaddouri: