Dag 08 - Route bedevaart (Hadj)

29 januari 2023 - Mekka, Saoedi-Arabië

De Hadj

Even een korte weergave van de hadj die bestaat uit een aantal vaste rituelen. Hiervan is het lopen van zeven rondes om de Kaäba in Mekka het bekendste. Dit ritueel voeren de pelgrims als eerste uit.

Vervolgens reizen de pelgrims naar de vlakte van Mina, een plek op ongeveer vijf kilometer van Mekka. Daar staat een enorm tentenkamp klaar, waar pelgrims de dag doorbrengen in gebed en meditatie.

Gelovigen vertrekken vervolgens naar de berg Arafat, waar de profeet Mohammed ﷺ zijn laatste preek hield kort voor zijn dood. Het verblijf bij de berg is het hoogtepunt van de hadj.

De pelgrims keren daarna terug naar Mina, waar ze zeven stenen gooien naar een stenen pilaar die de duivel symboliseert. Dat ritueel verwijst naar Abraham, die de duivel met stenen bekogelde toen die hem ervan wilde weerhouden zijn zoon te offeren. Vervolgens gedenken de pelgrims Abrahams offer door een dier te slachten.

Onze dag

Wij hebben vandaag bovenstaande route ook afgelegd. Om te zien hoe het er allemaal bij ligt en uit nieuwsgierigheid naar waar onze ouders, grootouders altijd over vertelden.

Het was indrukwekkend weer, zoals de hele reis. Nu al, laat staan met miljoenen mensen. Een groot gedeelte met de taxi. Langs onder andere de berg Arafat. Naast de laatste preek, is berg Arafat ook de plek waar Adam en Eva, verdreven uit het paradijs, elkaar voor het eerst ontmoetten en leerden kennen. Het was ook waar Adam de vergeving van zijn zonden ontving

Daarna hebben wij ook de Grot van Hira bezocht. De Grot van Hira bevindt zich in het Gebergte van Noer. Dit is een klim van ongeveer 1,5 uur naar boven. Dus vandaag sportieve outfits aan, goeie schoenen, water, zonnebril mee en hup!

De grot is de plaats waar de profeet Mohammed ﷺ volgens de islamitische traditie zijn eerste visioen van aartsengel Gabriël heeft ontvangen. Man man wat een drukte. Wat een klim. Om bovenaan te komen hebben we 1880 treden beklommen, op 642 meter hoog, met een afstand van 1,1 kilometer heen.

IMG-20230129-WA0118IMG-20230129-WA0055IMG-20230129-WA0035IMG-20230129-WA0045IMG-20230129-WA0028IMG-20230129-WA0015DSC_1045DSC_1029

Vraag aan jullie:

Stel, stel je wilt een foto maken, hoog op een berg met een mooi uitzicht. Maar iemand staat in de weg. Hij wil niet echt op zij, zodat jij alleen op de foto komt. Hoe leg jij die persoon uit, dat je even wat ruimte wil voor een foto?

Iemand uit onze groep deed dat op de volgende manier:

Kunt u alstublieft op zij gaan?

IMG-20230129-WA0133

Nee, iets verder nog alstublieft!!!!!!! Niet naar mij toe!!!!!

IMG-20230129-WA0130

Eindresultaat:

IMG-20230129-WA0131

Die man ging er alsnog bij staan en ons groepslid keek er maar naar en dacht denk ik, wat moet ik hier nu mee????

Dit zijn toch universele gebaren, van GA WEG! Wat zou jij doen?

Tot snel weer!