Voorbereiding Umrah 2023

15 januari 2023 - Antwerpen, België

Beste Familieleden en andere volgers,

Het is bijna zover. 22 januari gaan we met 22 man weg. Toeval? Vast niet.

Wie, wat, wanneer

Een paar familieleden hebben elkaar zo gek gekregen om samen 12 dagen naar Saudi-Arabië te gaan. Van 22 januari 2023 tot en met 4 februari 2023. De eerste paar dagen verblijven we in Medina, op 26 januari reizen we naar Mekka. Om andere familieleden en andere geïnteresseerden mee te laten genieten van onze reis, proberen we een blog bij te houden.

Voorbereidingen

Afgelopen maanden stonden vooral in het teken van voorbereiden. Want ook al is alles open en kan je alles zelf regelen, willen we als groep toch een beetje de boel bij elkaar houden.

Vooral zaken uitzoeken en de groep stap voor stap meenemen in wat er moet gebeuren. Je moet denken aan het boeken van een vliegticket, het aanvragen van een visum en het nemen van verplichte vaccinatie, hotels uitzoeken, treintickets regelen en zo nog veel meer.

Ondertussen hebben we nog maar 1 week te gaan voor vertrek. Is er een klein draaiboekje gemaakt, wat we willen doen, in die twee weken. Uitleg over het verrichten van de Umrah en hoe de Ihram gedragen wordt hebben we gedaan tijdens een etentje in december.

In de bijgevoegde foto's kan je alvast meekijken met ons reisprogramma. Tips zijn altijd welkom!

Programma algemeen

Achtergrond

De reis gaat naar Saudi-Arabië, om exact te zijn, Medina en Mekka. We gaan de Umrah verrichten, ook wel aangeduid als de kleine bedevaart. De Umrah bestaat uit het uitvoeren van een aantal vrome rituelen in Al-Masjid (moskee) al-Haram in Mekka. Deze rituelen vormen ook een essentieel deel van de hadj (de pelgrimstocht naar Mekka, een van de vijf zuilen van de islam). Men kan de Umrah op elk tijdstip van het jaar, en zoveel keren als men wenst, verrichten.

Sinds een paar jaar heeft Saudi-Arabië een toeristenvisum ingevoerd. Dit maakt het makkelijker om de Umrah zelf te doen. Voorheen kon dat alleen maar met een reisorganisatie. Zo is het idee ontstaan tussen een aantal familieleden om op eigen houtje te gaan. Voor we het wisten hadden 22 familieleden zich aangesloten. Echt tof.

Op de hoogte blijven

Wil je op de hoogte blijven meld je dan aan als volger en je ontvang een berichtje als er een nieuwe blog is geplaatst. Tot snel!